Δοκιμή NEWS.GR: Οδηγούμε το Toyota Rav4 2.0

Το RAV4 είναι πλέον ένα εμβληματικό μοντέλο της ιαπωνικής αλλά και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς δημιούργησε μια νέα κατηγορία και κατ’ επέκταση μια ανάγκη του αγοραστικού κοινού, που δεν υπήρχε έως τα μέσα της δεκαετίας του ’90, όταν εμφανίστηκε. Πρόκειται για την κατηγορία SUV, δηλαδή αυτή των «αυτοκινήτων ελευθέρου χρόνου», που έγινε σεδ χρόνο dt παγκόσμια μόδα, αναγκάζοντας τους κατασκευαστές να τρέξουν να καλύψουν ένα αγοραστικό κενό που δεν είχαν προβλέψει.
 
 
Δεν είναι λίγοι όσοι πιστεύουν πως το Rav4 είναι προϊόν που δημιούργησε το μάρκετινγκ, αφού μελέτησε σχολαστικά τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. 
 
Έτσι ή αλλιώς, η Toyota μάλιστα δικαιούται μεγάλο μερίδιο της επιτυχίας των SUV, καθώς όχι μόνο δημιούργησε, αλλά και εξέλιξε την κατηγορία «ελεύθερου χρόνου», που περιόρισε δραστικά τα καθαρόαιμα τετρακίνητα και «έκλεψε» μεγάλη αγοραστική μερίδα από την κατηγορία των μεσαίων οικογενειακών σεντάν. 

 
Έτσι, τα αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου είναι σήμερα η νούμερο ένα απειλή για αυτά που μέχρι πρότινος ορίζαμε σαν οικογενειακά μοντέλα και τι πιο φυσικό από το να εξελιχθεί η 4η γενιά του Rav4 (το αυτοκίνητο της δοκιμής μας), ούτως ώστε να κατακτηθεί ακόμα περισσότερο έδαφος από αυτό των «παραδοσιακών δυνάμεων» της οικογενειακής αυτοκίνησης.

 
Στη λογική αυτή λοιπόν το 4ης γενιάς Rav4 προσπαθεί να συνδυάσει χώρους, τεχνολογία, ποιότητα, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, πολιτισμένο χαρακτήρα και δυνατότητα κίνησης σε δυο ειδών οδοστρώματα, αντί ενός. Με άλλα λόγια προσπαθεί να συνδυάσει τα ατού οχήματος ελεύθερου χρόνου, με αυτά των μεσαίων οικογενειακών αυτοκινήτων, κάτι που νομοτελειακά οδηγεί στο να δοθεί  προτεραιότητα στην κίνηση επί ασφάλτου και στην άνεση. 

 
Το νέο Rav4 ακολουθεί πλήρως τη νέα σχεδιαστική άποψη της Toyota, χωρίς όμως να αποστασιοποιείται από το παραδοσιακό πλέον περίγραμμά του μοντέλου και την αεροδυναμική απόδοση (cd:0,31). Βασικά σχεδιαστικά του στοιχεία είναι, η αισθητική και η αύξηση των διαστάσεων. 
 

Το μήκος πλέον είναι στα 4,57 μ., σαφώς μεγαλύτερο από το απερχόμενο μοντέλο, αλλά έχει μειωθεί το ύψος (-2,5 χιλιοστά) και αυξηθεί το πλάτος (+3 εκ.), επιλογές που επιδρούν θετικά στη διαμόρφωση των εσωτερικών χώρων. Οι διαστάσεις αυτές σε συνδυασμό με την αύξηση του μεταξονίου κατά 10 χλστ, δίνουν στο νέο RAV4 την δυνατότητα ώστε, να μπορεί να φιλοξενήσει  πίσω –εύκολα-  5 ενήλικες, με άφθονο χώρο για τα γόνατα και τα κεφάλια των επιβατών. 
Ταυτόχρονα, ο χώρος αποσκευών, είναι πλέον 547 λίτρα (συν ακόμα 100 λίτρα κάτω από το φαινομενικό δάπεδο). Στα συν της πρακτικότητας εδώ, η πίσω πόρτα που τώρα ανοίγει προς τα πάνω με ηλεκτρική υποβοήθηση (στοιχείο του βασικού εξοπλισμού). 
 
Στο εσωτερικό αξίζει να σημειωθεί η ποιότητα των υλικών κατασκευής και η αίσθηση αντοχής που αποπνέουν, ενώ σχεδιαστικά η εικόνα είναι απλή, μίνιμαλ και εύκολα μπορεί να χαρακτηριστεί: αποτελεσματικά συντηρητική. Το ταμπλό έχει διαφοροποιηθεί πλήρως σχεδιαστικά σε σχέση με αυτό της προηγούμενης γενιάς, καθώς διαθέτει μοντέρνο σχήμα, μεγάλα και πρακτικά χειριστήρια και ουσιαστική εργονομία, ενώ σε περίοπτη θέση βρίσκεται η οθόνη του συστήματος πολυμέσων Toyota Touch και υπάρχουν πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα. 
Το νέο RAV4 διατίθεται σε τρία επίπεδα εξοπλισμού. Tο βασικό (Live) είναι πλήρες και περιλαμβάνει ESP, 7 αερόσακους, κλιματισμό, ηχοσύστημα με Bluetooth και χειριστήρια στο τιμόνι και πολλές ηλεκτρικές ευκολίες. 
 
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν η βενζινοκίνητη δίλιτρη ατμοσφαιρική έκδοση κινητήρα με απόδοση 151 ίππων και ροπή 19,9 χγρμ. σε συνδυασμό με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και τετρακίνηση.  Εδώ να σημειώσουμε ότι, την συμπεριφορά του νέου RAV4 καθορίζει το Integrated Dynamic Drive System (IDDS) της Toyota. Στην κανονική οδήγηση, η ροπή περνά στον εμπρός άξονα, με τους πίσω τροχούς να μπαίνουν στο παιχνίδι όταν χρειαστεί, με έντονη την καθοδήγηση του VSC. Η ροπή φτάνει έως και 50% στον πίσω άξονα, ενώ για τις δυσκολίες υπάρχει και επιλογή κλειδώματος στο 50:50 μέχρι τα 40 χλμ/ώρα. Η προέκταση του συστήματος αφορά την λειτουργία Cornering Control που αλλάζει το ποσοστό της ροπής στον πίσω άξονα ανάλογα με την θέση του αυτοκινήτου μέσα στη στροφή.
 
Όσον αφορά τις επιδόσεις, αυτές απέχουν πλέον από την κορυφή της κατηγορίας, αλλά είναι αξιοπρεπέστατες παρά τα 1500 κιλά βάρους, με τα 0-100 να έρχονται σε 9,9’’ και την τελική ταχύτητα στα 185χλμ/ώρα.  Ταυτόχρονα, ο γραμμικός σε λειτουργία και με απαραίτητο νεύρο, ο 2λιτρος ατμοσφαιρικός VVTi αποδεικνύεται οικονομικός με μέσο όρο κοντά στα 10 λτ/100χλμ, παρά την απουσία συστήματος Start&Stop.
 
Στην πράξη πάντως, ο κινητήρας υστερεί σε σχέση με τους υπερτροφοδοτούμενους του ανταγωνισμού και επιβάλλεται η συχνή χρήση του επιλογέα ταχυτήτων, καθώς η μέγιστη ροπή αποδίδεται στις 4.000σ.α.λ.
Εδώ μια καλή λύση είναι ο diesel, αλλά με κυβισμό 2200 κ.εκ. στοχοποιείται από τη φορομπηχτική πολιτική της χώρας. 
Σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, η αναβαθμισμένη (αν και ίδια στην φιλοσοφία με αυτή του προηγούμενου μοντέλου) ανάρτηση, βοηθά στην βελτίωση της ποιότητας κύλισης και στην άνεση, ενώ η καλύτερη θέση οδήγησης και το σαφέστερο σε αίσθηση τιμόνι (με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση), ολοκληρώνει την θετική εικόνα.  
 
Ευθύβολο και σταθερό το νέο RAV4, δεν ζητά ιδιαιτέρες οδηγικές ικανότητες για να βάλει τη δύναμη κάτω αλλά –δυστυχώς- κάνει σαφές πως, προτεραιότητά του δεν είναι η οδηγική απόλαυση, τουλάχιστον σε σχέση με το παρελθόν. Το σύστημα τετρακίνησης (με ηλεκτρομαγνητικό συμπλέκτη), με μεγαλύτερο ηλεκτρονικό έλεγχο, τα πάει μια χαρά σε βατό χωματόδρομο την ώρα που η ανάρτηση κάνει σωστά τη δουλειά της, με τα ηλεκτρονικά να επεμβαίνουν στο off-road έργο, όταν αυτό απαιτηθεί. Με την ενεργοποίηση του διακόπτη Lock, η ροπή κατανέμεται ισόποσα ανάμεσα στους δύο άξονες (έως τα 40 χλμ./ώρα), ενώ επιλέγοντας το πρόγραμμα Sport, ένα μικρό ποσοστό της ροπής περνά στους πίσω τροχούς και ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης μειώνει την υποβοήθηση του τιμονιού έως και 20% για καλύτερη αίσθηση, το γκάζι γίνεται πιο άμεσο και ο «κόφτης» επεμβαίνει σε πιο ψηλές στροφές. 
 
Οι ανωμαλίες του δρόμου δεν αποτελούν πρόβλημα για τις μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης, ενώ οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μεγαλύτερες από το παρελθόν, χωρίς όμως να προβληματίζουν οδηγό ή επιβάτες.
 
Η καλή ηχομόνωση και ο ήσυχος κινητήρας, σε συνδυασμό με την ακαμψία του αμαξώματος και τις προοδευτικές αντιδράσεις της ανάρτησης, δίνουν στο φαινομενικά «πλαδαρό» SUV, σταθερότητα και ασφάλεια στα ταξίδια ακόμα και με υψηλές ταχύτητες, ενώ η απόσταση από το έδαφος «προσκαλεί» και σε εκτός ασφαλτόδρομου αποδράσεις. Υπεράνω κριτικής αποδεικνύονται και τα φρένα, που σε καμιά περίπτωση δεν αφήνουν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητά τους.
 
Συνοψίζοντας, θα επισημάνουμε ότι το νέο RAV4 έχει περισσότερη άνεση και χώρους από ποτέ, αλλά έχει χάσει τα σκήπτρα της κατηγορίας που αυτό δημιούργησε, όσο και τον «σπιρτόζικο» οδηγοκεντρικό χαρακτήρα των προηγούμενων εκδόσεων. Αποστασιοποιημένο μακράν από την GTI αίσθηση της 1ης γενιάς, είναι ένα σχεδόν ιδανικό οικογενειακό αυτοκίνητο, με light εκτός δρόμου επιδόσεις και μέγα μειονέκτημα το ότι, η βάση των εκδόσεών του είναι τα 2.000 κ.εκ.
 
Η προσπάθειά του να ξεχωρίσει από την πληθώρα μοντέλων  «ελευθέρου χρόνου» άλλαξαν το χαρακτήρα του και δε μένει παρά να δούμε αν η επιλογή αυτή θα το επιστρέψει στην κορυφή της κατηγορίας, ή θα το πάει ακόμα πιο πίσω.
Με τιμή που ξεκινά περί τις 25000 ευρώ (με απόσυρση) για την τετρακίνητη βενζινοκίνητη έκδοση, βασίζεται πολύ στο όνομα Toyota και ότι αυτό εγγυάται σε όλα τα επίπεδα, για την ελληνική αγορά.
  
Υπέρ
  • Χώροι
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Προηγμένη τεχνολογικά τετρακίνηση
  • Άνεση
  • Ηχομόνωση
  • Φρένα
  • Τιμή με απόσυρση
 
Κατά
  • 2λιτρος κινητήρα
  • Κατανάλωση
  • Απουσία start/stop
  • Μειωμένη οδηγική ευχαρίστηση  
Τεχνικά χαρακτηριστικά
  •  
  • Κινητήρας        4κύλινδρος, 16βάλβιδος, με βενζίνη
  • Κυβισμός         1.987κ.εκ.
  • Ισχύς              151 ίπποι/6200σ.α.λ.
  • Ροπή               19,9χγρμ/4000σ.α.λ.
  • Μετάδοση         Στους 4 τροχούς κατά περίπτωση
  • Κιβώτιο            Μηχανικό, 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση        Γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός/διπλά ψαλίδια πίσω
  • Τροχοί              235/55/18
  • Φρένα              Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός/δίσκοι πίσω
  • Διαστάσεις         4,570Χ1,845Χ1,660 μ.
  • Μεταξόνιο           2,66μ.
  • Βάρος                1490 κιλά
  • 0.100 9.9’’
  • Τελική ταχύτητα  185χλμ/ώρα
  • Μέση κατανάλωση   10λτ/100χλμ.